w życie trzeba się wgryźć

Temat: Od Lima do Su-22 - mały zarys pilskiego lotnictwa
" />Tak służył i to przez bardzo długi okres. Po rozwiązaniu Pilskiego pułku trafił to 7 plbr z Powidza gdzie otrzymał żółte numery boczne (które poźniej zostały znów przemalowane na czerwono).
Z Powidza samolot ten trafił do 8 plmb w Mirosławcu (poźniej 8 elt) gdzie służył do ostatniego lotu. Jeszcze podczas przynależności do Pilskiego pułku otrzymał na przodzie kadłuba godło eskadry 6 plmb oraz na stateczniku pionowym z lewej strony emblemat okolicznościowy z okazji 50 lecia 2 DLMB.
Samolot również uczestniczył w pierwszych posko-amerykańskich ćwiczeniach "Orli Szpon 97" w Powidzu podczas którego otrzymał biały pas identyfikacyjny z tyłu kadłuba. (resztki tego pasa oraz oryginalne godła 6 plmb zachowały się po dzień dzisiejszy) Samolot zakończył swoją lotniczą karierę w Mirosławcu skąd zdemontowany drogą kołową przetransportowano do 21 Centralnego poligonu lotniczego w Nadarzycach gdzie zasilił zbiory miejscowego skansenu przy wieży kontroli lotów).

Dodać należy że jest to drugi - najładniejszy (razem z 3620) egzemplarz Su-22 z pilskiego pułku który zachowuje swoje oryginalne barwy z czasów służby w 6 pułku.
Źródło: forum.dawna.pila.pl/viewtopic.php?t=83



Temat: WP pod koniec lat 80-ych
" />Pamiętajmy że wszelkie zestawienia zwłaszcza sprzed 1990 r. zawsze należy traktować orientacyjnie.

Zresztą jakie ma znaczenie, czy mieliśmy 2085 czy 2102 skoty

Pamiętać należy, że typową praktyką jest "ukrywanie", "konserwowanie" starego sprzętu w różnych jednostkach, WSO, itd.

Tych T-34-85 pewnie było ze 150-200.

A zapas wojenny "ZW"?

Wystarczy dla porównania 1939 r. W lotnictwie użyto wszystkiego co się ruszało, jakieś Fokkery z Lotu, jakieś 320 "wygrzebanych" ze szkół lotniczych RWD, nawet jakiegoś ledwo złożonego Suma

A Rosja? Są niby różne traktaty, jakieś CFE, ale i tak ukryje się 1/3 stanu faktycznego za Uralem, i wszystko git

Pamiętam, że nasi "oficjele" swego czasu zgłosili jako śmigłowce uzbrojone Mi-2, choć nie było takiej potrzeby, przez co okazało się że "niewiele" nam z przyznanego limitu 130 zostało.

Pamiętajmy też, że istniały wtedy jeszcze 3 rezerwowe DZ ("etatowo" miały mieć m.in. T-34-85), BAH z Torunia była w zasadzie skadrowana, BLBR z Powidza ok. 1986 przechodziła w plbr....

Limy trzymano pewnie na wypadek wyjątkowego "W", nie sądzę żeby np. w 1989 r. wykonywano na nich wiele lotów.

Z Mierzęcic robiono powoli cmentarzysko ....

Fajne byłoby też poznanie planów zakupów na lata 1990-95. Słyszałem że planowaliśmy zakup m.in. kolejnych 36 Mig29, a nawet S-300.

Falanga i Szturm - rzeczywiście zapomniałeem wpisać, ale w końcu w wykazie są Mi-24D/W...
Źródło: militarium.net/forum/viewtopic.php?t=4715


Temat: Co sądzicie o lotnisku w Powidzu?
" />
">czemu nic więcej nie piszecie

Nie no, rewelacja...tak to się dawno nie uśmiałem.
Teraz taki okres przedświątecznych porządków, znowu szperam sobie w forumowych archiwach...

Świetne pytanie zadał kolega Gadoma
Też tak będę pisał od teraz.
No ale co tam, teraz taki czas świątecznej atmosfery...można trochę pożartować...

Lotnisko w Powidzu. Jak dla mnie kultowe, z pięknie ulokowanymi trzema strefami rozśrodkowania, otoczonymi maskującym je lasem.
O pasie startowym wspominać nie muszę.
Teren lotniska, jak labirynt. Jakieś leśne dróżki, pokręcone w sobie wiadomy sposób.
Szkoda tylko, że od nowego roku na tym lotnisku zabraknie Naszych Su 22...w tym kontekście dobre odświeżenie tematu. Dla mnie właśnie Powidz, zawsze kojarzył się ze stacjonującym tam 7 plbr, eksploatującym samoloty Su 20 i Su 22.
To już nie będzie to samo. Aczkolwiek legenda pozostanie.
Mam nadzieję, że zostawią te schronohangary w spokoju...

Pozdrawiam
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=1124


Temat: Najlepsza jednostka na Su-22
" />Pora na małe podsumowanie:

Oddano 28 głosów. Ranking prezentuje się nastepująco:

7 plbr / 7 elt - 9 głosów
40 plmb / 40 elt - 9 głosów
6 plmb / 6 elt - 7 głosów
8 plmb / 8 elt - 3 głosy
39 elt - 0 głosów

Pozwoliłem sobie scalić jednostki o tych samych numerach, z pułków powstały eskadry więc prezentacja w jednej całości. Jedynie 39 elt pozostawiłem odzielnie, choć powstała z 40 plmb.

"Siódemka" z Powidza i "Czterdziesta" ze Świdwina jak przystało na NATO-wskie jednostki prowadzą. Na kolejnym miejscu pilsko - powidzko - poznańska jednostka, której miejsce najbardziej zależało od jednego samolotu - F-16 oraz sympatyków tego jakże tajemniczego pułku (do 1998 r.). Jednostki z Mirosławca na (w moim mniemaniu) neutralnym stanowisku, jednak wizerunek dzika jest znany.
No i miejsce ostatnie, czyli 39 elt. Liczba głosów na nią oddanych wiąże się z okresem istnienia jednostki - 4 lata (2000 - 2003) i braku wielu informacji na jej temat. Eskadra ta była najkrócej istniejącą JW użytkującą Su-22.
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=2068


Temat: Kółko miłośników Su-22
" />Zdjęcie bardzo znane, było m.in. w LAI w 1991 roku., samolot 30811 z 3 elmb 7 plbr, kamuflaż fabryczny, brak godeł, stanowisko 7 na CPPS, podwieszone 4x H-25MP 2x R-60M.
Obecnie samolot znajduje się w Dęblinie jako pomoc dydaktyczna WSOSP.

A żeby miejsca nie znać...wstyd ...Powidz.
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=79


Temat: Rocznice lotnicze czyli tego dnia w historii...
" />15.12.1972.(35 lat temu) – oblot prototypu S-32MK, eksportowej odmiany samolotu Su 17M – czyli Su 20. Polska zakupiła 27 tych samolotów, dostarczonych w latach 1974 – 1977. Wszystkie trafiły do 7 plbr w Powidzu. Su 20 wycofano z Lotnictwa Polskiego po 23 latach służby, 28 lutego 1997 roku.
Poniżej Su 20 n/b 6250 na macierzystym lotnisku.


Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=1537


Temat: Kółko miłośników TS-11 Iskra
" />Samoloty TS-11 Iskra będące niegdyś na wyposażeniu 7 plbr Powidz:

905 - 7 maj 1992 - 19 maj 1992
1218 - 30 kwiecień 1994 - 6 czerwiec 1994
1229 - 23 kwiecień 1994 - 21 czerwiec 1994
1406 - 25 sierpień 1993 - 20 marzec 1995; 8 lipiec 1996 - 1 styczeń 2000
1614 - 22 czerwiec 1993 - 18 wrzesień 1998
1616 - 19 lipiec 1990 - 23 czerwiec 1993
1618 - 10 styczeń 1998 - 9 kwiecień 1998; 7 styczeń 1999 - 24 czerwiec 1999; 26 sierpień 1999 - 1 styczeń 2000
1709 - 28 czerwiec 1990 - 3 czerwiec 1993
1713 - 10 styczeń 1991 - 25 maj 1992
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=1740


Temat: Powidzkie Su-22
" />Mam kilka pytań dotyczące 7plbr.
3 eskadra posiadała SU-22, 1 i 2 eskadra Su-20
Czy piloci latający na Su-20, też równocześnie latali na Su-22 i odwrotnie?
W artykule z przeglądu znajduję inrormację np, że w 1997 19 pilotów z Su-20 po wycofaniu ich zostało przeszkolono na Su-22 . Trochę to dziwne, żeby piloci latali tylko na Su-20 lub Su-22. Przecież te samoloty dużo się nie różniły ( jedna rodzina samolotów).
Czy 1 i 2 eskadra działa do końca 7 plbr (2000)?
Raczej te eskadry nie miały samolotów? Ostatnie Su-20 wycofano w 1994 i 1997. Czy te eskadry przezbrajano w Su-22 z np Piły, gdy ubywało Su-20?
W 1997-1998 ile pułk dostał samolotów z rozwiązanego 6plmb?? Gdyby nie dostał samolotów z Piły, to miałby 1 eskadrą na Su-22, czyli trochę niekompletny pułk. Moze przez pewien czas działał z 1 eskadrą?
Piłe rozwiązano 31 grudnia 1998?
Samoloty z 6plmb przekazywano do innych pułków w tym do Powidza do wiosny 1998(tak pisze Aeroplan), ale wiem że ostatnia pilska suka 3005 została wpisana 9 września 1999 na stan 40 plmb, czyli ostatni samolot odleciał z Piły latem 1999?

6 elt powstała tylko na bazie kadry 6 plmb w 2000?
Może kadra z Pily w latach 1998-2000 została przeniesiona do 1 i 2 powidzkich eskadr? Przecież minęło 2 lata od likwidacji 6 plmb zanim powstała 6 elt, przecież ta kadra w tym czasie musiała gdzieś pracować?

Jeszcze mam pytanie z innej beczki
W Pile działał ten rurociąg z MPS na CPPS, czy na innych lotniskach takiego cos jest np Powidz? Przecież naftę dostarcza się przez cysterny.
Ciekawe rozwiązanie ,ale czy działało??
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=846


Temat: Naszywki...
Moja kolekcja przez wiele lat ulegała modyfikacjom, i to nie tylko z powodu przybywania nowych egzemplarzy, ale również z powodu zmiany formy zbieractwa. Najpierw były to tylko naszywki, które dostawałem, później zacząłem kupować wszystkie, które mi się podobały. Następnie kolekcjonowałem wszystkie związane z Su-22 i Powidzem. Teraz zbieram tylko te, które mogę użyć w odpowiednich sytuacjach.

Mój skromny zbiorek:


W skład niego wchodzą (od góry):

7 Eskadra Lotnictwa Taktycznego - pierwszy wzór z 2000 roku,
7 Eskadra Lotnictwa Taktycznego - wzór czarny dla pilotów eskadry
7 Eskadra Lotnictwa Taktycznego - wzór kolorowy dla kadry eskadry
Viper Nation Patch - wzór o obniżonej widzialności (powstało tylko 20 sztuk na Polskę) ,
Stowarzyszenie Miłośników 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile,
Oddział Lotniczy Muzeum Przedmoście Piła,
Flaga włoska z kombinezonu pilota Tornado,
Włoska naszywka Tornado z kombinezonu pilota tegoż samolotu,
Identyfikator pilota na kombinezon z własnymi danymi,
Inne wzory identyfikatorów,
Viper Nation Patch - wzór w kolorze, standardowy dla pilotów polskich F-16,
Nowe naszywki 6 eskadry z Krzesin "TIGERS",
Starszy wzór naszywki pilota Su-22,
Nowszy wzór naszywki pilota Su-22,
Rózne stopnie, flagi i orzełki,
Naszywka Tactical Leedership Programme - takiego europejskiego "Top Gun"
Naszywki 6 Eskadry Lotnictwa Taktycznego Powidz,
8th Squadron MIROMAR z podobizną czarnej 305,
33 Baza Lotnicza,
Eskadra Techniczna Powidz,
Identyfikator pilota,
8th CARGO Squadron - Always on time,
7 plbr - wersja z 1992 roku, z mottem pułkowym "PRIMUS VINCIT",
7 plbr - wersja z 1997 roku,
Sukhoi Family.
Źródło: forum.bialoczerwoneiskry.eu/viewtopic.php?t=219


Temat: Su-20
" />Zatem...

13 czerwca 1988, Powidz

Z lotniska 7 pułku lotnictwa bombowo-rozpoznawczego startuje Su-20, która ma za zadanie wynieść CP-100 (bomba-cel powietrzny) dla pary samolotów prowadzonej przez śp. kpt. Czesława Gibaszewskiego na "6130" i lecącego z nim w parze "innego pilota" na "6253" (obecnie pomnik na terenie lotniska Powidz), którzy mają wykonać bojowe strzelanie pociskiem R-3S na poligonie Ustka. Dolot do rejonu zadania nie zajmuje wiele czasu. W obszar gdzie ma nastąpić "zabójczy" strzał dochodzą bez żadnych problemów. Warto nadmienić, że
">Do jednej bomby strzelają dwa samoloty, tak to jest zorganizowane, że latają po kręgu nad poligonem za sobą w odległości 20km - to dużo więcej niż zasięg R3S Po oddzieleniu się CP-100 od samolotu nosiciela do ataku przystąpił kpt. Gibaszewski, trafił jak zawsze...przy wychodzeniu z ataku, kiedy to zwalniał miejsce skrzydłowemu, nastąpił wybuch w tylnej części jego samolotu...to R-3S z samolotu kolegi za plecami. Nie zachowana została nakazana odległość między sukami wykonującymi odpalenia i stała się rzecz straszna...
6130 wpadł w korgociąg uniemożliwiajac złapanie przez kapitana za odpowiedni uchwyt (z powodu przeciążenia) i opuszczenie samolotu na SK-4. Szczęśliwie po chwili pironaboje zostały uruchomione i pilot zaczął "wysiadać" ze swojej maszyny. Su-20 kierował się w stronę fal Morza Bałtyckiego do którego po kilku sekundach wpadł. Kpt. Czesław Gibaszewski opadał na spadochronie a nastepnie próbował się dostać do dmuchanej łódki z zestawu ratunkowego NAZ. Traf chciał, że przy wchodzeniu na nią nastapiło przebicie, uniemozliwiło to użycie jej w jakikolwiek sposób pomagający w przeżyciu na morzu. Kapitan unosił sie jedynie na kamizelce ratunkowej KR-7 czekając na śmigłowiec SAR. Gdy ratowniczy wiropłat znalazł się w rejonie upadku pilota zupełnie go niezauważył i zaczął odlatywać (do końca nie ustalono jak to możliwe, że nie widzieli pilota przy pierwszym przelocie), Kapitan zaczął płynąć wpław za śmigłowcem. Wtedy jeden z załogantów śmigłowca zauważył postać w wodzie, SAR zawrócił i zabrał pechowego pływaka z Bałtyku.

Za oficjalną przyczynę utraty Su-20 "6130" Komisja Badania Wypadków Lotniczych uznała awarię samolotu na skutek zderzenia z bombą-celem typu CP-100.
Oficjalnego stanowiska już nic nie zmieni ponieważ samolot do dziś spoczywa na dnie Morza Bałtyckiego.
Jak było naprawdę wiedzą tylko świadkowie tego zdarzenia oraz miłośnicy 7 plbr Powidz.


Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=1902


Temat: Kółko miłośników Su-22
" />18 grudnia dotarł do Krakowa (MLP) Su-22 "3305" z Powidza. Samolot nosi godło osobiste byłego d-cy 7 plbr - Leszka Cwojdzińskiego.

Czy jakiś Krakus mógłby wykonać kilka zdjęć...po cichu wywołuję Qnę
Źródło: forum.31blot.sp.mil.pl/viewtopic.php?t=79


Temat: Transformacja Lotnictwa Polskiego
" />WL, WOPK i LMW LWP w polowie lat 80tych

WOPK:
Centralne Stanowisko Dowodzenia (Pyry)
1 KOPK (Warszawa)
9 DA OPK (Warszawa, S-75, S-125),
1 BRtech (Warszawa)
1 PLM (Mińsk Maz.; MiG-21PF/UM),
10 PLM (Łask; MiG-21PF/UM),
42 ELŁ (Bemowo; An-2 i Mi-2)

2 KOPK (Bydgoszcz)
4 BA OPK (Gdynia, S-75M, S-125M),
26 BA OPK (Gryfice; S-200, S-75M, S-125M),
2 BRtech (Bydgoszcz)
26 PLM (Zegrze Pom, MiG-21bis/UM),
28 PLM (Słupsk; MiG-23MF/UB),
34 PLM (Gdynia; MiG-21bis/UM),
43 ELŁ (Bydgoszcz; An-2 i Mi-2),
19 ehol (Słupsk; Ts-11 i Jak-40)

3 KOPK (Wrocław)
13 DA OPK (Bytom; S-75M, S-125M),
79 spa OPK (Poznań; S-75, S-125),
3 BRtech (Wrocław)
11 PLM (Wrocław; MiG-21MF/UM),
39 PLM (Mierzęcice; MiG-21PFM/US),
62 PLM (Poznań; MiG-21MF/UM),
44 ELŁ (Wrocław; An-2 i Mi-2)

Wojska Lotnicze (Poznań) 4 KL
1) 2 DLM-B (Piła):
6 PLM-B (Piła, Su-22M4),
7 PLBR (Powidz; Su-22M4, Su-20),
45 PLMB (Babimost; Lim-6bis),
47 ELT (Piła; An-2 i Mi-2),
87 bł (Piła),
PWL (Powidz)
2) 3 DLM-B (Świdwin):
3 PLM-B (Bydgoszcz, Su-7BKŁ/BM),
8 PLMB (Mirosławiec; Lim-6M),
40 PLMB (Świdwin; Su-22M4),
48 ELT (Świdwin; An-2 i Mi-2),
86 bł (Świdwin),
PWL (Świdwin)
3) 4 DLM (Malbork):
2 PLM (Goleniów, MiG-21PFM),
9 PLM (Debrzno; MiG-21M/MF),
41 PLM (Malbork; MiG-21MF),
46 ELT (Malbork; An-2 i Mi-2),
84 bł (Malbork),
PWL (Malbork)


32 PLRT (Sochaczew; MiG-21R),
13 PLT (Kraków; An-26/An-12/An-2),
36 SPLT (Warszawa; Jak-40/Mi-8/Tu-154),
17 EL (Poznań; An-2/Mi-2/Jak-40),
37 PŚT (Łęczyca; Mi-8/Mi-6),
49 PŚB (Pruszcz Gd.; Mi-24D/Mi-2/An-2),
56 PŚB (Inowrocław; Mi-24W/Mi-2/An-2).
[PŚB - na czas W do Wojsk Lądowych]
4 psam (Tomaszów Maz.),
8 pzab (Poznań),
6 pł (Śrem),
45 ledośw (Modlin, różne typy)

WOSL (Dęblin)
4 pzaop (Dęblin),
6 lotniczy szpital wojskowy (Dęblin),
Pododdziały Szkolne (Dęblin) - 1 bszk (Dęblin), 2 bszk (Dęblin), 3 bszk (Dęblin), 4 bszk (Dęblin),
Oddział Szkolenia (Dęblin)
23 lesz (Dęblin; An-2, Mi-2, IŁ-14)
38 LPSzkB (Modlin; SBLim-2/Lim-5),
58 LPSzkB (Dęblin; SBLim-2/Lim-5),
61 LPSzkB (Biała Podlaska; SBLim-2/Lim-5),
60 LPSzk (Radom; Ts-11),
66 LPSzk (Tomaszów Maz.; Ts-11),
47 SzPŚ (Nowe Miasto; Mi-2)
Szkoła Chorążych (Dęblin)

LMW
7 PLS (Siemirowice), 18 ELŁ

Podaję dane liczbowe (z Lotnictwa N 6 z 2000r., stan chyba 31.12.1986):
78Su-22M4, 23Su-20, 29Su-7BM/BKŁ, 33MiG-21R154Lim-6bis/6M, 12SBLim-2A, 160Lim-5, 11Lim-2
33MiG-23MF, 69MiG-21bis, 109MiG-21MF, 27MiG-21M, 103MiG-21PFM, 60MiG-21PF,
(SZK. BOJ., SZK.) 20Su-22M3U, 6Su-7U, 165SBLim-2/2M, 6MiG-23UB, 68MiG-21UM/US/U, 285Ts-11
(TRNS I POMOC) 1An-12B, 12An-26, 1An-24, 15IŁ-14, 100An-2, 13PZL-104, 1IŁ-18, 2Tu-134, 17Jak-40
(ŚM) 16Mi-24W, 16Mi-24D, 3Mi-6, 33Mi-8, 263Mi-2, 11Mi-14PŁ, 4Mi-14PS


WLiOP, stan w 1991r

36 SPLT Warszawa Okęcie 1/2Tu-154M/134A, 12Jak-40, 4Mi-8S, 2Bell-412
32 PLRT Sochaczew 24/6MiG-21R/UM
45 LED Modlin 1/1MiG-21MF/PFM, 2Lim-5, 1SBLim-2, 1Ts-11, 1An-2, 1Mi-2

1 Korpus Oobrony Powietrznej (KOP), Warszawa
42 ELŁT Warszawa Bemowo 8Mi-2, 4An-2, 3PZL-104
1 PLM Mińsk Mazowiecki 9/3MiG-29A/UB, 12/5MiG-21PFM/UM
10 PLM Łask 22/5 MiG-21MF, M, PFM/UM

2 KOP Bydgoszcz
43 ELŁT Bydgoszcz 5Mi-2, 4An-2, 3PZL-104
19 LEH Bydgoszcz 2Lim-5, 2SBLim-2, 4Ts-11, 4Jak-40
2 PLM Goleniów 24/5MiG-21MF/UM
9 PLM Zegrze Pomorskie 26/6MiG-21bis/UM
28 PLM Słupsk 31/6MiG-23MF/UB
41 PLM Malbork 24/6MiG-21MF/UM

3 KOP Wrocław
44 ELŁT Wrocław-Strachowice 3Mi-2, 2An-2, 3PZL-104
11 PLM Wrocław-Strachowice 24/6MiG-21MF/UM
62 PLM Poznań Krzesiny 26/6MiG-21PFM/US

4 Korpus Lotniczy, Poznań
3 EL Bydgoszcz 10Mi-2, 3An-2
11 EL Wrocław-Strachowice 10Mi-2, 3An-2
17 EL Poznań Ławica 7Mi-2, 3An-2, 4Ts-11, 1Jak-40
13 PLT Kraków Balice 1An-12B, 12An-26, 4IŁ-14, 10An-2
37 PŚT Łęczyca 3Mi-17, 26/2Mi-8T/S
49 PŚB Pruszcz Gdański 13Mi-24D, 56Mi-2
56 PŚB Inowrocław 16Mi-24D, 57Mi-2
6 PLMB Piła 26/5Su-22M4/M3U
7 PLBR Powidz 8/4Su-22M4/M3U, 12/8Su-20/R
8 PLMB Mirosławiec 26/5Su-22M4/M3U
40 PLMB Świdwin 26/5Su-22M4/M3U
45 PLSzB Babimost 24Lim-6bis, R, 5SBLim-2

WSO Dęblin
23 LeSz Dęblin 8An-2
47 SzPŚ Nowe Miasto 46Mi-2
58 LPSz Dęblin Irena 66Ts-11
Źródło: militarium.net/forum/viewtopic.php?t=2191