w życie trzeba się wgryźć

Temat: Nowiutka świerzo odlana kotlinka
[quote="Grzegorz K."]Ale ty nie masz odlewni w szczecinie? Takiego kloca ciężko mi by było ci przytargać Ja mam seicento wiesz...

Ale ja chciałem tak tylko orientacyjnie - jaka cena za kg odlewu, z ciekawości.
Jak będę już chciał tę dziurownicę to robię model, jasne, tylko na razie się chcę zorientować ile to może kosztować.

A co do odlewni przy polibudzie, to wiem, że jest - panowie mi dali wiadro masy formierskiej za uśmiech:D
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=162



Temat: Żeliwiak i masy formieski
Witam
Chciałbym się dowiedzieć, czy ktoś z forumowiczów zbudował własny żeliwiak(widziałem kilka na zagranicznych stronach)- jeśli tak to prosiłbym o jakieś wskazówki.

Drugie moje pytanie odnosi się do składu mas formierskich. Interesuje mnie konkretnie w jakich proporcjach należy mieszać składniki(w książkach zanalazłem tylko ogólnie co zawiera masa).

Za odpowiedzi dziękuję
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=11194


Temat: Odlewy
Chciałbym zrobić odlew ze staliwa i poszukuję odpowiedniej masy formierskiej, ale niestety bentonity itp. sa sprzedawane tylko w workach po 25 kg, ja chcę zrobić tylko kilka odlewów. chyba kupie zaprawę ogniotrwałą Górkal 40 5kg za 40 zł
http://www.allegro.pl/ite...h_5kg_25kg.html
wytrzymuje tylko do 1300 st ale może wytrzyma jeden odlew jeśli wypełnię nią stalowy garnek,przynajmniej nie rozsadzi formy, w młynku do kawy zmielę piasek żeby miał jak najmiejsza ziarnistość porobię kilka kanałów odpowietrzających. Tygiel grafitowy również na allegro. Stal bede roztapiał bezpośrednio w tyglu za pomocą palnika acetylenowo-tlenowego.
Czy to ma szanse się udać i czy odlew będzie dobrej jakości.

Bylbym wdzięczny gdyby ktoś podał linka do bentonitu sprzedawanego po 5 kg do 100 zł lub innej masy formierskiej ktora wytrzyma temperaturę topnienia stali.
z góry thx
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=1040


Temat: Wykonanie odlewu
Ta klamka zapewne była wykonana w formie wtryskowej,to znaczy że ma zachowane płaszczyzny, kąty, ułatwiające jej wyjęcie z formy.Więc wykonanie formy w masie formierskiej fachowcowi nie powinno nastręczać trudności.Metal mosiądz ,później nikiel. Szukaj małych odlewni one są tanie. Mogę jutro zapytać w Lublinie ile sobie życzą za taki odlew.A może w pobliżu twego miejsca zamieszkania jest odlewnia żyrandoli, szyldów popytaj.
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=11924


Temat: Wykonanie formy do odlewu aluminium

Wypelnial dookola np glinka, gdy glinka zastygnie, wyjmuje karter, powiedzmyz ze glinka musze rozciac na pol poniewaz karter znajduje sie w środku, po wyjeciu kartera , skladam gliniane polowki i zalewam w srodku woskiem(nie wiem po co) nastepnie wlewam przez otwor plynne alu i wosk sie wytapia,wyparowywuje, czekam az zastygnie foruma rozłupuje formy, mam karter silnika.

Tylko po co ten wosk
detal kopiowany zalewasz masą silikonową - odwzorowuje ujemne kąty - jak pisałeś - i umożliwia wyjęcie oryginału. Nastepnie zalewasz formę woskiem z którego możesz usunąć silikon bez uszkodzeń. I dopiero ten woskowy model uzupełniasz o wlewki i kanały ( też z wosku) a nastepnie zalewasz go masą formierską właściwą dla metalu . Po zwiazaniu ogrzewasz formę wytapiając wosk - KONIECZNIE !!! i suszysz formę do całkowitego odparowania wosku. Dopiero teraz zalewasz metalem, obtłukujesz formę z odlewu i może wyszło, a może nie
Potrenuj ze świeczką jako materiałem modelowym.
A porowatość aluminiowego odlweu - niestety ,też takie miałem, niby odlew ale taka jakaś kasza.
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=7351


Temat: Pomoc dydaktyczna - Masa formierska
Witam,

Nie wiem czy dobrze trafilem, ale bardzo pilnie potrzebuje jakichkolwiek materialow nt. "Rozkład temperatur w masie formierskiej". Jesli ktos mial stycznosc z odlewnictwem i moze cokolwiek mi pomoc, byl bym bardzo wdzieczny.

Z gory dziekuje za pomoc,
Pozdrawiam
P.
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=14787


Temat: odlewnictwo
Chciałbym odlać np korpus supportu do tokarki stołowej itp.

Taki chce sobie sprawić:
http://www.allegro.pl/ite..._3_5_litra.html

Jaki jest skład i proporcje masy formierskiej? Mozna zeliwo dla większej gładkosci odlewać w formie gipsowej?

Pozdrawiam
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=7532


Temat: Strzelanie na wiwat
Duże odlewy "obrotowe" formowało się i formuje przy pomocy wzornika (obracająca się płyta, drewniana lub metalowa o zarysie kształtu odlewu) . W ten sam sposób wykonuje się np. formy dzwonów.
Wzornikiem można wykonywac wnęke formy bezposrednio w masie formierskiej, ale mozna tez wykonać model "fałszywy" i dopiero przy jego pomocy wykonac forme. Lufy armatnie formowano wykonując model 'fałszywy", na który dopiero nanoszone były czopy, delfiny i wszelkie zdobienia.

Pozdrawiam
Marek
Źródło: 212.122.221.133/viewtopic.php?t=19330


Temat: Strzelanie na wiwat

Rozumiem, że tem "fałszywy model" to po prostu taka rura, czy walec

no nie bardzo...
Model "fałszywy" zastępuje model naturalny. Robiony był/jest przewaznie z masy formierskiej i jest jednorazowy.
Co do piecy... pod koniec XVIII w. do topienia brązu chyba najczesciej urzywano pieców płomieniowych o róznej pojemnosci, od kilkuset kilogramów do kilkudziesięciu ton. Gotowe do zalania formy umieszczano blisko pieca (na odpowiednim poziomie) i doprowadzano do nich układy wlewowe. Po roztopieniu metalu i przegrzaniu go rozbijano otwór spustowy i zalewano formy.

Pozdrawiam
Marek
Źródło: 212.122.221.133/viewtopic.php?t=19330


Temat: Przepis na Sharpsa
Jest to jedna ze starszych technologii wykonywania precyzyjnych odlewów - metoda wytapianych modeli zwana popularnie odlewaniem "na tracony wosk" (znana od czasów antyku). W skrócie polega ona na tym, że wykonuje się woskowy model odlewanego detalu (na filmie metodą wtryskiwania, a dokładniej wtłaczania wosku w metalową formę a póżniej panienka dokleja do tego woskowy model układu wlewowego), następnie pokrywa się go ceramiczną masą formierską (to co na filmie wygląda jak gotowanie w kaszy mannie). Po stężaniu tejże wypala się ją celem uzyskania twardości i porowatości umożliwiających zalanie metalem i odprowadzenie gazów. W tym momencie wosk ulega wytopieniu i idzie na straty (stąd obydwie nazwy metody). Wypaloną formę zalewa się metalem, studzi, rozbija i finito. Metoda jest na tyle precyzyjna, że na odlewach są odwzorowane np. odciski palca a wykonane w ten sposób niewielkie i mało odpowiedzialne koła zębate (zwłaszcza o zębach cykloidalnych) nie wymagają późniejszej obróbki wiórowej. Całkiem prawdopodobne, że była ona stosowana do produkcji broni w XIX w.
Źródło: 212.122.221.133/viewtopic.php?t=50180


Temat: Jak kiedys bron robiono
Teraz o żeliwie i o odlewaniu.
Znana powszechnie technologia produkcji żeliwa w piecu szybowym (pierwowzorze żeliwiaka)pozwalała na produkcję odlewów o znacznej masie a w przypadku dużej huty mającej 2 lub 4 takie piece to nawet o masach przekracząjących 1 tonę (Odlew synchroniczny ze wszystkich pieców).
Otrzymywano żeliwo kruche i w miare miękkie przy bardzo wolnym chłodzeniu i dużej zawartości krzemu. lub białe przy szybkim chłodzeniu i małej zawartości krzemu.
To tak w uproszczeniu.
Zeliwo białe mimo iż niezwykle twarde było też niezwykle kruche i nie nadawało sie do wyrobu broni.
Jednak to żeliwo można poddać procesowi modyfikacji i tu tkwi tajemnica iż niektóre odlewnie produkowały niezwykle wytrzymałe odlewy.
Wystarczy długotrwale wyżarzyć odlew z żeliwa białego ,ąby otrzymać tzw żeliwo ciągliwe
(białe lub czarne) które wytrzymałością zbliża się do kiepskich gatunków stali i nie jest kruche. Jest nawet na tyle miękkie iż możliwa jest jego obróbka mechaniczna np piłowanie , ścinanie wiercenie.
Zeby nie było tak pięknie to żarzenie w atm obojętnej (odlew zasypany piaskiem i masą formierską ) było bardzo długotrwałe i kłopotliwe A więc kosztowne.
Uzyskiwano w ten sposób żeliwo ciągliwe czarne bo węgiel wydzielał się ze stopu w postaci luźnego grafitu i przełom metalu był ciemny.Wytrzymałość tego żeliwa jest zbliżona do kiepskich gatunków stali ,a występujący w struktórze węgiel tylko nieznacznie obniża wytrzymałość i ciągliwość.
O żeliwie ciągliwym białym za chwilę...
Źródło: 212.122.221.133/viewtopic.php?t=39226


Temat: Odlewnictwo
Tak naprawdę panowie takie kułeczko(myslę ze jest niewielkich rozmiarów skoro to model) morzna zrtbic za pomocą traconego wosku.
Wszystko morzna kupic w sklepach dla jubilerów

Najlepiej kupic niebieski wosk do tego mase formierską,i gumę odlewniczą (jesli planujesz zrobic więcej takich samych elemetow)

-z wosku robisz model 1:1 za pomocą nozyka ,lutownicy czego kolwiek:)
-potem doklejasz kanay odprowadzające gazy i wlew
-jesli planujesz zrobić więcej takich samych elemętów to musisz zrobic sobie drugą fornę z gumy jubilerskiej w której będziesz robił kopie woskowe
-zakładamy na razie ze robisz jedno koło więdz swoje woskowe kułeczko wkladasz do kartonowego pudeleczka odpowiednich rozmiarów i zalewasz masą formierską
-calość wkłasasz do kotliny gazowej i wygrzewasz w temperaturze ok 600 stopni przez 10 min(temperatuta i czas zalezy od masy i jej producęta)
-jak juz wygrzejesz formę i wosk się wytopi zostawiasz do wystygnięcia
-roztapiasz alu w tyglu ja mam ceramiczne i grafitowe bo odlewam sporo srebra ale morze byc stalowy(najlepsze są z denek po gasnicach i butlach)tygiel zasypujesz boraksem lub węglem drzewnym
-formę trzeba lekko podgrzac przed wlaniem i okopcic palnikiem lub nawet zapaloną świeczką
-rozgrzane alu wlewasz do formy rozbijasz i gotowe:)

Jest sporo sposobów na odlewanie ten jest wmiare prosty i morzna odlewac wten sposub prawie wszystko(oczywiscie przy większych gabarytach lepiej zrobić formę skrzynkową)

Jutro opisze dokładniej krok po kroku ten proces z rysunkami

tu masz trochę na temat Odlewnictwahttp://www.scr...235/Odlewnictwo
I polecam publikację" Wybrane procesy odlewnicze"Laboratorium pod redakcją M. CHOLEWY
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=85


Temat: Odlewy
Odlew na wosk tracony. Metoda stara jak świat , lecz do dziś w wielu zastosowaniach niezastąpiona .
Rzeźba powstaje w wyniku zastąpienia modelu wykonanego w dowolnym materiale przez jego replikę z brązu (czasem mniej szlachetnych stopów metali także bazujących na mosiądzu, lub - odwrotnie - z bardziej szlachetnych, jak srebro i złoto).

Model wykonuje się przeważnie z gliny. Jest on pokrywany formą zwaną też negatywem z gipsu. Gdy model jest wyjątkowo skomplikowany i w dodatku mały stosuje się czasami specjalny silikon. Silikon doskonale sprawdza się również przy wielokrotnym odlewaniu rzeźby z tej samej formy. Materiał ten (silikon) ma szczególne znaczenie jeśli występują w modelu liczne tzw. kąty ujemne. Poprzez swoją elastyczną strukturę łatwiej zdjąć negatyw silikonowy ze skomplikowanego modelu niż sztywny negatyw gipsowy który podatny jest na pęknięcia i uszkodzenia. Gdy negatyw gipsowy zastygnie a gips stanie się twardy, rozbiera się tą strukturę w celu wyjęcia z wnętrza, modelu glinianego. W powstałą formę negatywową z gipsu bądź z silikonu wlewa się płynny wosk, który dokładnie odwzorowuje kształt negatywu. Po wyschnięciu i ostudzeniu wyjmuje się teraz już woskowy model z formy. Następnie model woskowy z doczepionym systemem wlewowym , też z wosku jest obudowywany (zalewany)kolejną "formą", tym razem ze specjalnej masy formierskiej najczęściej jest to tzw. "mułek" lub forma szamotowa (mieszanina gipsu, szamotu i wody), jej zadaniem jest wytrzymanie wysokich temperatur płynnego metalu. Podczas procesu wypalania formy szamotowej, czyli tej do której bezpośrednio będzie wlany płynny metal, wosk zostaje wytopiony lub ulega wyparowaniu (zależy to od rodzaju zastosowanego tu pieca) poprzez wysoką temperaturę. Stąd nazwa całego procesu "na wosk tracony". W powstałe miejsce, przestrzeń, zostaje wlany płynny metal: aluminium, mosiądz, brąz, złoto, srebro. Po wystygnięciu forma jest tłuczona i rzeźba jest wyciągana. Następnie rzeźba poddawana jest procesowi obróbki wykańczającej.
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=1040